Backstage bij Louwman Exclusive –

Hans Fonke

Een carrière in het bank- en verzekeringswezen lonkte aan de horizon, maar de passie voor auto’s en techniek deed Hans Fonke anders besluiten. Hij studeerde autotechniek en werd automonteur. De liefde voor auto’s is onveranderd en tegenwoordig werkt Hans als Service Advisor voor Lamborghini en Maserati bij Louwman Exclusive.

Een carrière in het bank- en verzekeringswezen lonkte aan de horizon, maar de passie voor auto’s en techniek deed Hans Fonke anders besluiten. Hij studeerde autotechniek en werd automonteur. De liefde voor auto’s is onveranderd en tegenwoordig werkt Hans als Service Advisor voor Lamborghini en Maserati bij Louwman Exclusive.

Het had niet veel gescheeld of je was bankier geworden?
Ik studeerde MEAO bank en verzekeringen, maar in het laatste jaar besloot ik om te stoppen. Ik wilde toch liever een technisch beroep. Vroeger sleutelde ik al aan brommers en voerde ik voor iedereen in het dorp de brommer op. Dus ben ik overgestapt naar de MTS autotechniek in Utrecht. Daar rolde ik zo doorheen en via mijn stage werd ik monteur bij een dorpsgarage in Kockengen. Daar werkte ik aan allerlei soorten auto’s. Van Fiat Panda’s tot tractoren, dus daar heb ik het vak goed kunnen leren.
In 2000 werd ik benaderd om bij Hessing te komen werken. Ik begon met Ford USA, maar verhuisde binnen een maand al naar Maserati en Lamborghini.

Inmiddels ben je Service Advisor, hoe bevalt het werk buiten de werkplaats?
Ik ben nu tien jaar Service Advisor en het bevalt me goed. Ik wilde meer contact met klanten en dan is dit de ideale functie. Het eerste jaar moest ik wennen en het vertrouwen van klanten winnen. Maar sindsdien heb ik het naar mijn zin. Ik vind het vooral leuk om een band op te bouwen met nieuwe klanten. Onze locatie is natuurlijk prachtig, maar de sleutel ligt in de gastvrijheid. Je merkt dat mensen hun positieve ervaring ook delen met anderen. Laatst kwam een nieuwe klant bij de receptie die de tip had gekregen om bij mij langs te gaan met zijn auto. Dat is mooi om te horen en dan doe ik er uiteraard alles aan om te zorgen dat hij met een goed gevoel een volgende keer bij ons terugkomt.

Heb je naast het klantencontact nog steeds de passie voor techniek?
Ja, daar heb ik mijn hobbyprojecten voor. Ik heb een Citroen Mehari en heb onlangs een Land Rover uit 1981 gekocht waarvan de meeste onderdelen in een krat werden geleverd. Die heb ik zelf weer opgebouwd. Daardoor behoud je het technische inzicht. Ik sta ook vaak bij de technicians in de werkplaats om te horen wat ze precies hebben gevonden of gerepareerd. Je moet het ook goed aan de klant kunnen uitleggen en andersom. Dan komt die technische kennis ook van pas.

Heb je een favoriete merk binnen het Louwman Exclusive assortiment?
Ik ben verantwoordelijk voor Lamborghini en Maserati en dat zijn ook mijn favoriete merken binnen Louwman Exclusive. Mijn hart ligt bij de Italiaanse auto’s. Ik heb zelf ook een Maserati gehad. Je merkt dat er nu meer Maserati’s rondrijden dan een aantal jaar geleden. Vroeger had je echt piekmomenten in de werkplaats tijdens het voorjaar en najaar vanwege de montage van winter- en zomerbanden. Maar tegenwoordig is het hele jaar druk, zelfs in de winter.

Zie je de passie voor auto’s ook terug bij de klanten?
We hebben veel verschillende klanten die onze receptie binnenlopen. Sommigen geven niet veel om hun auto, maar voor veel mensen is hun auto ook een hobby. Met name eigenaren van Lamborghini vinden hun auto allemaal wel bijzonder. Ze hebben er ook begrip voor wanneer hun auto wat langer dan gemiddeld bij ons is. Het zijn tenslotte auto’s die aandacht nodig hebben. Ze gaan over de 300 km/u, dus we controleren deze auto’s goed voor ze weer de weg opgaan.

———————————————————————————————————-

OVER HANS
Service Advisor | In dienst sinds: 2012| Leeftijd: 44 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Klussen in zijn nieuwe huis of sleutelen aan zijn Citroen Mehari.