De Tomaso keert terug voor een 60-jarig jubileum

“Een van de grootste onbekende verhalen uit de autogeschiedenis.” De Tomaso werd in 1959 opgericht door coureur en visionair Alejandro de Tomaso. Bij het grote publiek is het merk voornamelijk bekend dankzij de succesvolle Pantera. Toch is dit model slechts een van de talloze hoogtepunten uit de rijke merkhistorie. Het Italiaanse autoblad Quattroruote omschreef Alejandro De Tomaso ooit als volgt: “Een van de meest controversiële en actieve mannen uit het Italiaanse industriële panorama.” Gedreven door zijn visie was Alejandro een volhardende en doelgerichte man. Bij het bereiken van zijn doelen ging dan door menigeen mogelijk werd geacht. Als een van de eersten ter wereld ontwikkelde hij straatauto’s met een middenmotor. Samen met Dallara ontwikkelde hij Formule 1-auto’s voor Frank Williams. Daarnaast bouwde hij een industrieel conglomeraat met daarin Ghia, Innocenti, Vignale, Moto Guzzi en Benelli, en Maserati in de periode van 1975 tot 1993. Een volledig overzicht van de lange reis van Alejandro en de merkhistorie staat op onze website. Sinds het overlijden van Alejandro in 2003 leidde zijn eigen merk een slapend bestaan. De geest van het merk is altijd levend gehouden, met dank aan de internationale gemeenschap van De Tomaso-liefhebbers.

Het Initiatief

Nieuw leven voor een oude legende
Na de overname van het merk in 2014 stond het team voor een belangrijke keuze: hoe kan de oude legende nieuw leven worden ingeblazen? Hoe kan het merk opnieuw worden opgebouwd met een nieuw product dat recht doet aan de rijke merkhistorie? De Tomaso is een bijzonder merk dat vaak verkeerd wordt begrepen. Het échte verhaal achter het merk is bij velen onbekend. De Tomaso is jong, maar heeft respect en passie voor de geschiedenis. De eenvoudigste manier om een nieuwe De Tomaso te presenteren, is een spectaculaire lancering met de aankondiging van een moderne Pantera – het meest bekende model – en de belofte van grote productie-aantallen. Een aanpak die vaker voorkomt in de autowereld. Hoewel de Pantera een uitzonderlijke auto blijft, is gekozen voor een minder voor de hand liggende aanpak.

“We hebben de tijd genomen. We hebben veel gelezen en veel gestudeerd. Zo hebben we steeds meer geleerd over Alejandro en over zijn ongelooflijke successen. Bij het horen van de naam ‘De Tomaso’ denken de meeste mensen alleen aan de Pantera. Dat is inderdaad een iconische auto en de meest succesvolle auto van het merk. Maar onze aanpak is niet puur productgericht. We richten ons ook op de historie en op het merk.” – Norman Choi, voorzitter De Tomaso.

“Sinds de overname van het merk in 2014 hebben we in het diepste geheim hard gewerkt aan een nieuwe auto die het merk eer aandoet. De enige manier om dat te doen, is door het verhaal te vertellen van Alejandro en zijn reis. Bij de start van het Apollo IE-programma was ons uitgangspunt de creatie van een modern eerbetoon aan één van onze favoriete tijdperken: de GT1-periode uit de jaren negentig. We wisten zeker dat niemand ooit een vergelijkbare auto zou ontwikkelen – dus hebben we dat zelf gedaan.”

“Voor de Apollo IE zijn we met een schone lei begonnen. We zijn gestart met een leeg vel papier en geëindigd bij een moderne auto met die zijn afkomst eer aan doet. Met De Tomaso kiezen we voor een vergelijkbare aanpak, maar dit keer met een eerbetoon aan een ander tijdperk: prototypes uit de jaren zestig.”

De wedergeboorte van een legende

Maak kennis met de P72– Een moderne tijdmachine
Dit jaar markeert het 60-jarig bestaan van De Tomaso. Ter ere van het jubileum presenteert het merk met trots het nieuwste project: de P72. De P72 is een eerbetoon aan de oorspronkelijke P70. Norman Choi van De Tomaso: “Met gepaste trots presenteren wij dit exclusieve nieuwe model. We hebben dag en nacht gewerkt aan de ontwikkeling van een auto die zijn voorganger eer aandoet. De P72 belichaamt de geest van De Tomaso, het merk en het tijdperk dat deze auto symboliseert.”

Als een echte moderne tijdmachine creëert de P72 zijn eigen nieuwe marktsegment. Een marktsegment voor mensen die op zoek zijn naar een hedendaagse klassieker met tijdloze vormgeving en de onvergelijkbare rijbeleving van een grand tourer. Een auto, kortom, die het gevoel geeft van de jaren zestig.

“De P72 creëert zijn eigen niche, net zoals de Pantera dat in 1970 deed. Het is een moderne tijdmachine en een eerbetoon aan een belangrijk stuk autogeschiedenis. Zodra de definitieve specificaties en prijsstelling bekend worden gemaakt, zal iedereen beseffen dat de P72 trouw is aan de zes pijlers van De Tomaso: merkhistorie, passie, autosport, Europees design, prestaties van wereldklasse en een scherpe prijs in verhouding tot de geboden kwaliteit.”
– Ryan Berris, General Manager/CMO De Tomaso.

“De allereerste auto die wij presenteren, is een statement. Met deze auto laten wij veel meer zien dan alleen een nieuw ontwerp. We laten ook onze technische vaardigheden, onze hoogwaardige engineering en ons scherpe oog voor detail zien. Stuk voor stuk kernwaarden die van toepassing zijn op alles wat wij doen en maken. Deze auto is een ode aan het verleden en een blik op onze toekomst.”

Design

Tijdloze schoonheid
Het is passend dat het 60-jarig bestaan van het merk wordt gevierd et een ontwerp dat is geïnspireerd op de raceprototypes uit de vroege jaren zestig. De nieuwe P72 roept herinneringen op aan De Tomaso Sport 1000, de Sport 2000 en de P70.

Het evolutionaire design van de P72 brengt de tijdloze schoonheid en proporties van Le Mans-prototypes uit de jaren zestig naar de moderne tijd. De P72 is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen De Tomaso en Wyn Design – vergelijkbaar met
de samenwerking tussen Alejandro en Carroll Shelby waaruit de P70 is ontstaan.

Oppervlakken die in elkaar overvloeien, beeldschone en gedurfde lijnen geaccentueerd door krachtige wielkasten, een lage neus en een druppelvormig passagierscompartiment komen samen in het perfect geproportioneerd ontwerp van de P72. Uit het tijdloze ontwerp spreekt hetzelfde oog voor detail als uit de compromisloze en vooruitstrevende bouwwijze. De P72 oogt vanuit elke hoek krachtig en sensueel en is met recht een ‘moderne tijdmachine’.
“We hebben doelbewust gekozen voor een onderscheidende en aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie met gemoderniseerde lijnen. Elementen zoals de buitenspiegels en het frontembleem zijn een duidelijke verwijzing naar de P70.”
– Jowyn Wong, designer van de P72 en oprichter van Wyn Design.

Hij vervolgt: “In het interieur komt onderscheidend design samen met exotische materialen. Gepolijst koper en diamantpatroonstiksels geven het interieur een unieke atmosfeer. Het klassieke ontwerp van de schakelaars en de ronde analoge instrumenten is geïnspireerd op tijdloze ontwerpthema’s uit de jaren zestig en zeventig.”

Chassis

Handgemaakt koolstofvezel chassis
De P72 is gebaseerd op het state-of-the-art en volledig uit koolstofvezel samengestelde chassis van de Apollo IE. Het eerste volledig koolstofvezel productiechassis in zijn soort bestaat uit een monocoque, subframes en kreukelzones welke voldoen aan de respectievelijke FIA LMP veiligheidseisen. Ook een koolstofvezel mono-cell is onderdeel van de constructie. De bouwwijze is vergelijkbaar met het state-of-the-art chassis dat Alejandro toepaste bij de Vallelunga, de P70 en de Mangusta. Dankzij de technologische basis van de Apollo IE beschikt de P72 over een beproefd platform van de allerhoogste kwaliteit – en een perfecte basis voor een hoog prestatieniveau.

Beperkte oplage

Slechts 72 exemplaren beschikbaar
“De P72 is voorbestemd om een uiterst exclusieve auto te blijven. De totale oplage blijft beperkt tot slechts 72 exemplaren. Met zijn geavanceerde koolstofvezel chassis, tijdloos fraaie design en handgeschakelde transmissie is Project P een auto voor alle generaties. De volledige technische specificaties en prijsstelling worden binnenkort bekendgemaakt. Wij verwachten dat de basisprijs van de P72 zal beginnen bij ongeveer 750.000 euro exclusief belastingen.”

“Wij bieden geïnteresseerde de mogelijkheid om, in ruil voor een aanbetaling, een ‘Registration of Interest’ te bemachtigen. Momenteel zijn we bezig met het finaliseren van de definitieve productiespecificaties en de prijsstelling. Het exterieur- en interieurdesign van de productie-auto’s zal grotendeels overeenkomen met de allereerste P72. In de aanloop naar het homologatieproces voor de verschillende afzetmarkten maken we de komende maanden de laatste details bekend over de aandrijflijn en onze strategische partnerschappen.”

De Tomaso Automobili beschikt over een internationaal netwerk van dealers en partners. De partners zijn een belangrijk onderdeel van de wederopstanding van De Tomaso en vervullen een grote rol binnen de visie en toekomstplannen.

Voor continentaal Europa vertegenwoordigt Louwman Exclusive het merk. Verder werkt De Tomaso Automobili samen met de volgende vertegenwoordigers: Noord-Amerika – Miller Miller Motorcars, Verenigd Koninkrijk en Midden-Oosten – Joe Macari Performance Cars en Azië – SPS Automotive.

Toekomst

De visie voor De Tomaso Automobili
De P72 is het eerste hoofdstuk van onze toekomst. Net als Alejandro kiest het merk niet voor een traditionele aanpak. Er is doelbewust gekozen voor schaalbare en duurzame, geleidelijk groei. Meer details over de toekomstplannen volgen later.