Getting to know
Jim van den Berg

Jim van den Berg begon zijn carrière bij een Nederlands race team. De ‘need for speed’ was daarmee geboren. Bij Louwman Exclusive is Jim helemaal op zijn plek en neemt hij de Customer sales support voor zijn rekening.
Waar komt die liefde voor snelheid en sportwagens vandaan?
Als kind had ik al een voorliefde voor de Italiaanse merken. De emotie, het geluid en de felle kleuren van Lamborghini en Ferrari spraken me enorm aan. De magie van Ferrari is iets ongrijpbaars. Ik kleurde als kind al het liefst met een rood potlood. Die kleur is onlosmakelijk verbonden met het merk. Kleine kinderen roepen bij een rode auto al snel ‘Ferrari’. Daar begint de merkbekendheid! Ik ben met mijn vader een paar jaar geleden naar de fabriek geweest. Het is prachtig om te zien hoe ze worden gefabriceerd.
Een carrière in de automotive branche lag dus voor de hand?
Ik ben gestart met de opleiding voor technisch specialist. Tijdens mijn stage bij Equipe Verschuur kwam ik er achter dat ik het net zo leuk vond om aan de klant uit te leggen wat er gebeurt met de auto, als het werken aan de auto zelf. Na mijn opleiding startte ik als service adviseur bij Volkswagen. De liefde voor sportauto’s bleef, dus toen er een kans kwam in de aftersales bij Porsche Gelderland heb ik die gegrepen. In de avonduren heb ik de IVA opleiding gedaan om naast mijn technische kennis me meer te ontwikkelen op het gebied van management en organisatie psychologie. Na 5 jaar kwam de mogelijkheid om voor Lamborghini te werken. Mijn manager bij Porsche zei direct dat ik het moest doen. Dat was heel sportief en ook bij Lamborghini heb ik een mooie tijd gehad. En nu ben ik bezig met een nieuwe uitdaging, als commerciële sales support bij Louwman Exclusive. Hier zijn zoveel prachtige merken onder één dak, dit moest ik gewoon doen.


Hier zijn zoveel prachtige merken onder één dak, dit moest ik gewoon doen
Wat is jouw taak als Customer sales support?
Ik werk op het snijvlak van sales en aftersales. Wanneer een auto is verkocht kijk ik of er nog meer mogelijkheden zijn voor de klant om de auto nog beter te laten aansluiten op zijn wensen. Dan gaat het niet alleen om accessoires zoals een Stinger, bijzondere uitlaat of gordels in dezelfde kleur als de remklauwen. Maar ook zaken als een verzekering of een anti steenslag folie ter bescherming van de motorkap. De werkorder voor de werkplaats stel ik ook op. Daarbij komt mijn technische kennis weer van pas.
Jij maakt de auto voor een klant dus extra naar hun zin?
Ja zeker! En omdat we nou eenmaal geen ‘gewoon’ dealerbedrijf zijn, is eigenlijk niks off-limits. Ik ben gewend om op een persoonlijke manier met klanten om te gaan en iets bijzonders voor ze te verwezenlijken. Dat unieke contact heb ik altijd gehad. Ik spreek de eigenaar van het bedrijf waar ik stage liep nog wekelijks en ook mensen die ik bij Porsche heb leren kennen komen nu met een vraag voor hun kinderen. En dat is mooi. Iedere klant en iedere auto is uniek.