Getting to know
Stephan Smits
Stephan Smits houdt van een uitdaging en verruilde daarom al snel de reguliere werkplaats voor een baan met exclusieve auto’s. Inmiddels werkt hij al meer dan 10 jaar aan, onder andere, Lamborghini en is zelfs toegetreden tot een select gezelschap: de Lamborgini Master Technicians. Daarnaast is hij ook meewerkend voorman in de werkplaats.
Er gaat vast veel tijd zitten in het trainen om ‘Lamborghini Master Technician’ te worden. Hoe is je dat gelukt?
Ik heb al ruim 62 trainingen gevolgd van Lamborghini en ben hiermee gestart in 2011. Sinds 2015 volgde ik ook daadwerkelijk trainingen om Master Technician te worden. De trainingen gaan soms over algemene motortechnieken, bijvoorbeeld over een V6 benzine motor. Andere trainingen weer over specifieke modellen, zoals de Lamborghini Urus. De auto-industrie verandert continu, dus ik zal nog steeds een paar trainingen per jaar volgen om bij te blijven.
Lamborghini technician klinkt als een droombaan. Was dat het ook voor jou?
Eigenlijk wel. Als kind hingen er al posters van auto’s op mijn kamer en had ik modelautootjes. Mijn vader is monteur bij Toyota, dus de passie voor auto’s kreeg ik al vroeg mee. Na mijn opleiding motorvoertuigentechniek ging ik ook bij een Toyota-dealer werken. Na een paar jaar kwam ik via een oud-collega terecht bij Kroymans. Ik werkte aan Maserati en Ferrari. Toen Maserati verhuisde, ben ik meegegaan. Ik werk naast Lamborghini nog steeds aan Maserati, maar zocht ook meer uitdaging in mijn werk. Inmiddels besteed ik nu de helft van mijn tijd in de werkplaats ook aan andere dingen organiseren voor het team, als meewerkend voorman.
En heb je de uitdaging in je werk gevonden?
Het mooie van ons werk is dat er echt geen dag hetzelfde is en er veel uitdagingen zijn. Wanneer je werkt bij een regulier automerk duurt een kleine beurt een half uurtje en komt er meestal weinig spannends naar voren. Met de meeste auto’s in onze werkplaats ben je al twee uur verder en met de oudere modellen misschien nog wel langer. Lamborghini heeft een hele vlakke onderkant met allemaal plaatwerk. Als je olie wilt verversen ben je daar wel even mee bezig. Naast mijn werk als technician ben ik als meewerkend voorman ook het aanspreekpunt voor de service advisors en het magazijn. We hebben dagelijks overleg over de planning, kijken samen of de juiste onderdelen op voorraad zijn en of we het werk goed hebben ingepland. Dat is weer een nieuwe uitdaging in mijn werk.
Je bent dus wel een echte ‘sportwagen-man’?
Sportauto’s zijn leuk, maar het gaat mij met name om de uitdaging in mijn werk. Daarom is zo’n Urus ook interessant. Lamborghini maakt in principe alleen sportauto’s, maar nu zijn ze dus ook met een SUV gekomen. Ik vind het echt een geslaagde auto en voor mij is hij ook interessant omdat het echt een nieuw type auto is voor Lamborghini. Alleen al het feit dat deze auto vier deuren heeft en er een V8 motor voorin ligt maakt het een bijzondere Lamborghini en anders om aan te werken.
Maar ik heb ook een oude MINI uit 1989 die ik helemaal aan het restaureren ben. De techniek is nog heel eenvoudig. Het meest geavanceerde is de autoradio denk ik!
Heb je in je vrije tijd ook uitdagende projecten in de garage om aan te werken?
Ik rijd zelf een Peugeot 406 Station, dat is qua onderhoud geen uitdaging. Het is vooral een praktische auto met twee jonge kinderen. Maar ik heb ook een oude MINI uit 1989 die ik helemaal aan het restaureren ben. Je kan nog volop onderdelen krijgen voor deze modellen, dus ik ga hem mooi opknappen. Dat is weer een heel andere project dan werken aan een Lamborghini of Maserati. De techniek is nog heel eenvoudig. Het meest geavanceerde is de autoradio denk ik!