McLaren P1™: een eerbetoon voor de 10e verjaardag van de baanbrekende hybride hypercar, aangekondigd als de ‘beste auto voor op de weg en op het circuit’

13 March 2023
#McLaren #P1

McLaren viert deze week de 10e verjaardag van de onthulling van de McLaren P1™-productieversie. Deze opmerkelijke hypercar, die werd onthuld op de Autosalon van Genève in 2013, wordt erkend als een mijlpaal voor zowel McLaren als voor de ontwikkeling van high-performance hybride voertuigen – zoals onlangs getoond met de geheel nieuwe McLaren Artura.

De McLaren P1™ is gemaakt met de bedoeling om ‘de beste auto ter wereld voor op de weg en op het circuit’ te zijn en de technische specificaties vormen de ideale basis om deze ambitie waar te maken. De reputatie van de auto werd meteen gevestigd door een reeks test- en ontwikkelingsresultaten in 2013, waaronder het afleggen van een ronde op de beroemde Nürburgring Nordschleife.

Een 3,8-liter M838TQ V8-motor met dubbele turbo die 737 pk (727 bhp) genereert en een lichtgewicht elektromotor die 179 pk (176 bhp) produceert, leveren samen een totaal van 916 pk (903 bhp). De geleverde prestatieniveaus waren – en blijven – verbazingwekkend: acceleratie van 0-100 km/u in 2,8 seconden, 0-200 km/u in 6,8 seconden en 0-300 km/u in 16,5 seconden, oftewel vijf volle seconden sneller dan de legendarische McLaren F1. Een maximumsnelheid van 350 km/u droeg zeker bij aan de aantrekkingskracht en reputatie van de McLaren P1™, maar het onomstotelijke bewijs dat moderne aandrijflijnen met turbo echt kunnen worden verbeterd door elektrificatie, werd geleverd door de onmiddellijke acceleratierespons en ‘torque infill’.

De Ultimate-hypercar biedt niet alleen een maatgevende gehybridiseerde, benzine-elektrische aandrijflijn, maar bevat ook twee van de kenmerkende sterke punten van McLaren: laag voertuiggewicht en uitmuntende aerodynamica.

De MonoCage-monocoque van koolstofvezel met dak in de kern van de McLaren P1™ was een ontwikkeling van de MonoCell-structuur die werd gebruikt in de McLaren 12C-supercar en is essentieel om de massa te optimaliseren in een voertuig met een laagste drooggewicht van slechts 1395 kg. Het DIN-gewicht was 1490 kg.

Het niet-aflatende streven naar lichtgewicht blijft een prioriteit voor McLaren. En met een DIN-gewicht van 1498 kg is de nieuwe Artura van 2023 niet alleen een high-performance hybride, maar vooral ook een royaal uitgeruste in serie geproduceerde supercar – en dus niet een extreme limited-edition hypercar.

De koolstofvezel carrosseriepanelen van de McLaren P1™ bestaan uit een grote clamshell, voor- en achterpanelen uit één stuk bevestigd aan de centrale MonoCage, twee kleine toegangsluiken aan de achterkant, een motorkap aan de voorkant en de twee deuren. Met een totaalgewicht van slechts 90 kg zijn de panelen bijzonder dun, maar ook zeer sterk. De hybride batterij, die laag in de koolstofvezel MonoCage is gemonteerd, weegt slechts 96 kg. Deze filosofie van minimaal gewicht blijft actueel, want vergelijkbare aandachtsstrategieën zijn ook weer toegepast in de Artura.

De McLaren P1™ had geen vloerbedekking (beschouwd als onnodig zwaar) en geen geluiddemping. Het glas is opnieuw ontworpen om het gewicht te verminderen: het superlichte glazen dak is chemisch gehard en slechts 2,4 mm dik. De voorruit is slechts 3,2 mm dik, inclusief een plastic tussenlaag, resulterende in een besparing van 3,5 kg ten opzichte van de 4,2 mm dikke ruit van de 12C.

De grote achtervleugel van de McLaren P1™ optimaliseert de aerodynamica doordat deze zich automatisch kan aanpassen. De vleugel is ontwikkeld met dezelfde software en methoden als bij het McLaren Formule 1-team en kan naar achteren uitschuiven: tot 300 mm op het circuit en 120 mm op de weg. Een DRS (Drag Reduction System) is geïntegreerd in het ontwerp van de McLaren P1™ om de downforce te verminderen en de snelheid in rechte lijn te verhogen. Dit wordt gerealiseerd door de helling van de achtervleugel in plaats van door een verwijderbare klep.

Een combinatie van aerodynamische modellering met CFD (computational fluid dynamics) en vele uren onderzoek naar de aerodynamische prestaties in een windtunnel resulteerde in een downforce van 600 kg ruim onder de maximale snelheid.

De uiterst exclusieve McLaren P1™ was zeer gewild vanaf het moment van onthulling: enkele maanden later was de auto al uitverkocht en in november waren alle 375 auto’s toebedeeld. De bouw van de eerste van de 375 McLaren P1™-productiemodellen, afgewerkt in Ice Silver-lak, werd voltooid in september 2013 en tegen die tijd werd het al geroemd om de fenomenale prestaties. De laatste door de klant bestelde auto werd in december 2015 opgeleverd, gespoten in een verbluffend parelmoeroranje, een van de kleuren die werden verkregen tijdens een uniek kleurproces voor andere McLaren-modellen, zoals Volcano Orange.

Tien jaar na de verschijning op de Autosalon van Genève – en tegelijkertijd ook het jaar dat McLaren de 60e verjaardag van het door Bruce McLaren opgerichte bedrijf viert – blijft de McLaren P1™ een bijzonder boeiende en dynamische toppresteerder voor op de weg en op het circuit.

De blijvende erfenis van de P1™ reikt verder dan de legendarische status in McLarens lijn van technologisch geavanceerde, op bestuurders gerichte auto’s. De auto was een voorloper van elektrificatie om het rijplezier te verbeteren en de veranderde perceptie van de technologie was tegelijkertijd de inspiratiebron voor de baanbrekende Artura: een supercar die opwindende prestaties en rijdynamiek koppelt aan EV-rijmogelijkheden in een winnende combinatie ontwikkeld door de McLaren P1™.

McLaren P1™: tien feiten die een iconische hypercar onderscheiden:

  • De McLaren P1™ accelereert vanuit stilstand tot 300 km/u in 16,5 seconden, oftewel maar liefst 5,5 seconden sneller dan de legendarische McLaren F1
  • De McLaren P1™ kan in volledig elektrische emissievrije modus rijden voor korte afstanden in de stad
  • In de racemodus zakt de McLaren P1™ met 50 mm en worden de veerconstanten met 300 procent stijver, waardoor de auto bochten kan nemen met meer dan 2G
  • De verstelbare achtervleugel van de McLaren P1™ steekt vanaf de carrosserie tot 120 mm uit op de weg en tot 300 mm op het circuit
  • Koolstofkeramische schijfremmen gecoat met siliciumcarbide brengen de McLaren P1™ in slechts 30,2 meter tot stilstand vanaf een snelheid van 100 km/u
  • De Inconel-uitlaat in Formule 1-stijl volgt de meest directe route van de motor naar de achterkant van de McLaren P1™ en weegt slechts 17 kg
  • De stuurwieldiameter van een McLaren P1™ is technisch net zo nauwkeurig als een stuur dat door McLaren-coureurs wordt gebruikt: de handgrepen van McLaren Formule 1-wereldkampioenen werden tijdens de ontwikkeling gemodelleerd in een CAD-systeem en gescand om een exacte replica te produceren
  • Elke McLaren P1™ is op maat gebouwd door een team van 82 technici in een assemblageproces in vier fasen. Van begin tot eind duurde de bouw van elke auto 17 dagen
  • Tijdens het ontwikkelingsprogramma heeft de McLaren P1™ meer dan 620.000 testkilometers afgelegd, oftewel meer dan 15 keer rond de wereld
  • De naam komt van Grand Prix-races, want ‘P1’ betekent de eerste plaats op de grid, maar verwijst ook naar een erfenis: de McLaren F1 stond aanvankelijk bekend als Project 1 of P1
Thomas Middeldorp

Thomas Middeldorp

Brand Manager

+31 (0)6 27 17 17 83

t.middeldorp@louwmanexclusive.nl