Morgan introduceert de nieuwe Plus Four

10 April 2024
#Morgan #Louwman Exclusive #morgan

Maak kennis met de nieuwe Morgan Plus Four: Design, dynamische en technologische updates evolueren het langstlopende model van het bedrijf

De nieuwste Morgan Plus Four combineert de kenmerkende mix van toonaangevend vakmanschap en technische eerlijkheid van het bedrijf om de puurste uiting van de vierwielige Morgan sportwagen van dit moment te creëren.

De nieuwste Plus Four zet met trots de legacy van het langstlopende model van het bedrijf voort en is voorzien van een reeks design-, dynamische en technologische verbeteringen, gebaseerd op meer dan 70 jaar ontwikkeling.

Massimo Fumarola, Chief Executive Officer van Morgan Motor Company, zegt: “We zijn er trots op dat we de ongelofelijke nalatenschap van de Plus Four – een die teruggaat tot 1950 – kunnen voortzetten met dit nieuwste model. We eren de spirit van de originele auto, maar geven hem een nieuwe vorm voor deze tijd. De nieuwste Plus Four is onmiskenbaar een Morgan voor de moderne, kritisch kijkende klant.

Het team bij Pickersleigh Road is zich bewust van het belang en de verantwoordelijkheid van de ontwikkeling van dit merk, dat al zo lang bestaat. Terwijl andere modellen binnen onze line-up meer mogelijkheden bieden om te experimenteren, vereist de Plus Four een meer verfijnde aanpak. Wij geloven dat de nieuwe functies en details samen een passende evolutie vormen en een onmiddellijk beeld geven van een meer verfijnde, praktisch bruikbare en kwalitatieve sportwagen, die toch speels en leuk blijft.

De introductie van de nieuwste Plus Four zorgt ook voor een vernieuwde benadering van voertuigontwerp, engineering, kwaliteit en productie bij Morgan. Door een grotere interne samenwerking zijn we in staat geweest om de kwaliteiten die Morgan zo speciaal maken verder uit te dragen, terwijl we nog aantrekkelijkere sportauto’s hebben kunnen maken voor onze wereldwijde klantenkring.”

Tijdloos ontwerp evolueert

Het ontwerp van de nieuwe Plus Four is gericht op vereenvoudiging en vermindering van visuele ruis, waardoor het tijdloze silhouet van de Plus Four nog beter tot zijn recht komt. Het voor- en achteraanzicht worden gekenmerkt door de introductie van nieuwe verlichting, spatborden, frontsplitter, diffuser achter en zwevende kentekenplaat houders voor en achter. Deze veranderingen resulteren in een opgefriste visuele identiteit en een algeheel strakkere uitstraling.

De nieuwe voor- en achterlichten – exclusief voor Morgan geproduceerd – zijn ontworpen door de interne ontwerp- en engineeringteams van het bedrijf en zijn vrij van de beperkingen die een algemeen verkrijgbare verlichtingseenheid met zich meebrengt. De introductie van de nieuwe voor- en achterlichten is een bewijs van het bredere bedrijfsfilosofie om de bruikbaarheid en kwaliteit te verbeteren, met behoud van de tijdloze aantrekkingskracht die synoniem is aan het merk.

De nieuwe 8″ koplamp is ten opzichte van vorige modellen subtiel gegroeid in diameter met 1-inch, wat helpt om de meer traditionele proporties van de Plus Four terug te brengen – die licht zijn gegroeid bij de overgang naar het CX-Generation Aluminium Platform in 2020. In het nieuwe koplampontwerp is de richtingaanwijzer voor geïntegreerd, waardoor apart gemonteerde richtingaanwijzers kunnen worden verwijderd. Zowel de voor- als achterlichten stralen een krachtigere lichtbron van hogere kwaliteit uit dan de vorige modellen.

Het voor- en achterspatbord van de nieuwe Plus Four zijn volledig opnieuw vormgegeven en worden nu met behulp van een koudvervormingstechniek gebouwd. Hoewel de veranderingen bewust subtiel zijn, hebben ze een grotere oppervlakte, wat invloed heeft op de manier waarop het licht over het profiel van het spatbord reflecteert, spanning toevoegt en een meer vormgegeven profiel oproept.

Tegelijk met de introductie van het nieuwe voor- en achterspatbord beschikt de nieuwste Plus Four over een nieuwe frontsplitter en een nieuwe achterdiffusor, die beide zijn voorzien van een zwevende nummerplaatplint. Zowel de frontsplitter als de achterdiffuser zijn afgewerkt in een donkere matgrijze lak om de zichtbaarheid te verminderen en het visuele gewicht van de auto te verhogen. Dit kenmerk verwijst naar Morgan’s sportauto’s uit die tijd, waarvan er veel geen voorspatbord of bumpers hadden, waardoor er een uitgesproken horizontale lijn ontstond aan de onderkant van het spatbord en de centrale motorkap.

Een nieuwe modelbadge is voorzien van Morgan’s eigen H.F.S. Bold lettertype. De badge is geïnspireerd op autobadges met cursieve letters en herhalende snelheidslijnen en is een eigentijdse interpretatie van klassiek automerkdesign.

Zowel de achteruitkijkspiegel als de buitenspiegels zijn nieuw. Ze zijn allemaal in eigen huis ontworpen en worden exclusief voor Morgan geproduceerd. De nieuwe spiegels zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium, overtreffen de technische integriteit, functionaliteit en esthetische kwaliteiten van de vorige spiegels en zijn gehomologeerd voor alle bestaande markten. Hoewel ze subtiel zijn, geven de nauwgezette aandacht voor details en het rigoureuze testproces van de nieuwe spiegels het detailniveau weer waarop het bedrijf nu werkt.

Jonathan Wells, Chief Design Officer van Morgan Motor Company, zegt: “Als je aan een Morgan denkt, denk je aan het onmiskenbare silhouet van de Plus Four. Terwijl we in deze interessante periode in de geschiedenis van het bedrijf kijken naar bredere visuele experimenten in ons modellengamma, krijgt de voortdurende evolutie van de Plus Four – ons beproefde merkanker – terecht een delicatere aanpak.

De veranderingen die we hebben doorgevoerd – zoals bij elk product met een lange designgeschiedenis – houden rekening met de delicate balans tussen traditie en innovatie. Voor de nieuwste Plus Four presenteren we met trots een uitgebreide lijst van design-updates die samen een onmiskenbaar verfrissende en toch authentieke indruk maken.

De spatborden zijn volledig vernieuwd met een hoger niveau van intelligente oppervlakken om de highlights te beheersen en meer evenwicht te creëren. Onze nieuwe koplampen zijn voorzien van de nieuwste verlichtingstechnologie, maar komen voort uit de wens om een meer traditionele en evenwichtige frontproportie te creëren. Onze nieuwe spiegels zijn nu gemaakt van prachtig bewerkt aluminium. De strategische vereenvoudiging van het ontwerp heeft de visuele afleiding verminderd en de kwaliteit op componentniveau verbeterd.”

 

 

 

Puur rijplezier

Plus Four geeft voorrang aan het rijgevoel boven prestatiecijfers en rondetijden. Het ingenieursteam van het bedrijf streeft naar dynamische prestaties die de bestuurder belonen, zodat hij meer voeling krijgt met de auto en de weg voor hem. Plus Four is verkrijgbaar in handgeschakelde en automatische versnellingsbakken en wordt aangedreven door de nieuwste BMW 2.0 liter motor.

De nieuwste Plus Four heeft een wijziging van de standaard ophanging, bestaande uit nieuwe veerconstantes en opnieuw afgestemde dempers. Bovendien is er vanaf de introductie een optioneel Dynamic Handling Pack beschikbaar, dat uitgebreid is ontwikkeld in samenwerking met ophangingsexperts van Nitron. Het Dynamic Handling Pack wordt exclusief voor Morgan gefabriceerd en omvat een volledig verstelbare ophanging evenals de toevoeging van een stabilisatorstang achter. Deze veranderingen dragen bij aan een hoger niveau van dynamische prestaties en zijn, net als het Plus Four pakket, gericht op rijgevoel en rijplezier.

Het verbeteren van de interactie tussen de inzittenden en de Plus Four is een belangrijk aandachtspunt geweest voor de ontwerp- en engineeringteams van het bedrijf, en is in overeenstemming met het principe om traditie te combineren met de juiste moderne technologie. Specifieke updates voor de Plus Four zijn onder andere het Sennheiser audiosysteem, verbeteringen aan het LCD-scherm en dashboard, nieuwe interieurverlichting en een nieuwe sleutel. Deze veranderingen verbeteren de gebruikerservaring, integreren naadloos met het voertuig zonder afbreuk te doen aan de tijdloze aantrekkingskracht.

Het lichtgewicht audiosysteem van Sennheiser, dat in 2022 voor het eerst werd geïntroduceerd bij de Plus Four, is verbeterd voor de nieuwste Plus Four. Het verbeterde systeem maakt gebruik van extra ‘onzichtbare’ luidsprekers in de cockpit, specifiek onder beide stoelen, en hoogwaardiger conventionele luidsprekers in de deuren. Net als bij de vorige versie van het audiosysteem creëert Sennheiser de magische illusie van een breed geluidsveld voor de passagiers, met een soundtrack van hoge kwaliteit, een nog groter volumebereik en een groter Bluetooth-bereik.

De visuele identiteit van het premium audiosysteem van Sennheiser blijft behouden dankzij de luidsprekerroosters op elke deur. Het roosterontwerp is geïnspireerd op de iconische louvres die in elke motorkap van een Plus Four zijn geperst en zijn voorzien van het Sennheiser-logo.

Plus Four-luidsprekers hebben nu meer controle om de audiokeuze te beïnvloeden met nieuwe functies voor pauzeren en overslaan van nummers, die worden bediend met de bestaande volumeregelaar – waardoor er geen extra schakelaars meer nodig zijn. De volumeweergave en track-ID worden weergegeven op het LCD-scherm, dat zich tussen de temperatuur- en brandstofdraaiknoppen voor het stuurwiel bevindt. Verdere wijzigingen aan het LCD-scherm omvatten een reeks visuele verbeteringen aan de graphics, terwijl alle knoplampjes op het dashboard in het wit zijn uitgevoerd.

De nieuwe binnenverlichting weerspiegelt de veranderingen aan de buitenverlichting en helpt de elegante cockpit van de Plus Four te verlichten. Door het gebruik van lichtmodules van hogere kwaliteit en intelligentere programmering is de verlichtingservaring verbeterd en voorzien van fade-in-fade-out technologie. De positie, richting en configuratie van alle verlichting is zorgvuldig ontworpen en geëvalueerd om het optimale scenario voor de inzittenden te bereiken.

Matt Hole, Chief Technical Officer van Morgan Motor Company, zegt: “De nieuwste Plus Four is een passende evolutie van ons langst bestaande merk en biedt onze klanten over de hele wereld een nog betere Morgan-ervaring. Dit is te danken aan nieuwe dynamische verbeteringen die voor een nog boeiender niveau van prestaties zorgen, aan talloze technologische updates die de interactie van de gebruiker met de auto verbeteren en aan een reeks kwaliteitsverbeteringen die de technische integriteit verder verhogen. Het bereiken van deze verfijningen zonder afbreuk te doen aan de tijdloze kwaliteit van Plus Four is te danken aan de vakkundigheid, toewijding en samenwerking van onze teams en leveranciers.”

Plus Four, een erfenis

De Plus Four werd voor het eerst geïntroduceerd in 1950 op de Earl’s Court Motor Show in Londen en is een van de populairste modellen van het bedrijf gebleken. Hij werd Plus 4 genoemd omdat hij meer vermogen had dan de 4-4 – de eerste Morgan met vier wielen – die in 1936 werd geïntroduceerd. De eerste vier jaar had de Plus 4 een ‘platte’ radiator en cycle wings. Vanaf 1954 werd echter het ‘cowl radiator’-ontwerp geïntroduceerd. Dit is het tijdloze silhouet dat synoniem is geworden met Morgan, en de proporties van het ontwerp die de Plus Four van vandaag voortzet.

Er zijn duizenden exemplaren geproduceerd en de export bleek populair in alle belangrijke markten, waaronder de VS. Het was een Plus 4 die zijn klasse won tijdens de 24-uursrace van Le Mans in 1962, de meest opmerkelijke autosportzege van het bedrijf. Een Plus 4 was de eerste auto in het bezit van Ralph Lauren en maakt tot op de dag van vandaag deel uit van zijn collectie – een van de meest gerespecteerde autocollecties ter wereld. Zijn centrale rol in het verhaal van Morgan staat buiten kijf.

21e eeuw coachbuilding

Zoals elke vierwielige Morgan die vandaag de dag wordt geproduceerd, combineert Plus Four traditioneel vakmanschap met de juiste moderne technologie, een filosofie die het bedrijf ’21st Century Coachbuilding’ noemt. Deze filosofie stroomt door het hele bedrijf en beïnvloedt de benadering van het ontwerp en de engineering van elk model, evenals de manier waarop elk voertuig wordt gebouwd. Als onderdeel van deze filosofie worden alle modellen voortdurend verder ontwikkeld en verbeterd, zodat de kwaliteit van elk model overeenkomt met die van een moderne sportwagen. Als gevolg van deze vooruitgang is de garantie op de Plus Four nu drie jaar, met de optie om deze met nog eens 12 maanden te verlengen.

Elke aluminium carrosserie wordt met de hand gevormd over een frame van essenhout. Deze carrosserie, die prachtig is gemaakt met behulp van eeuwenoude technieken die generaties lang zijn doorgegeven, is naadloos gekoppeld aan een ultramodern aluminium platform met de nieuwste rem-, ophangings- en elektronische systemen.

Het fijnste Schotse leder, zelf een restproduct van de voedsel- en landbouwsector, wordt spaarzaam gebruikt in de cockpit van Plus Four. Dit leer wordt in elke auto verwerkt met behulp van traditionele technieken en gereedschappen. Omdat het model met de hand wordt gemaakt, wordt er spaarzaam omgegaan met natuurlijke materialen en wordt er zo min mogelijk afval geproduceerd.

Standaard maatwerk

Bij Morgan is er geen ‘op maat’ afdeling. Elke Plus Four die in productie gaat, is standaard op maat gemaakt. Naast de bijna eindeloze combinatie van kleurstellingen en opties die beschikbaar zijn om te configureren, kunnen toekomstige eigenaren verder gaan en extra materialen en functies voor hun nieuwe Plus Four aanvragen. Deze aanpak zorgt ervoor dat elke Plus Four die gebouwd wordt een echte ‘one-off’ is en net zo individueel is als zijn eigenaar.

Beschikbaarheid

De nieuwe Morgan Plus Four is nu te bestellen en de eerste modellen gaan in mei 2024 in productie. Potentiële klanten kunnen vanaf juni een proefrit maken in een nieuwe Plus Four.

De vanafprijs van de nieuwe Morgan Plus Four is € 109.450,00 rijklaar, inclusief BTW en BPM.

Ga voor meer informatie en het configureren van je eigen Plus Four naar https://www.morgan-motor.com/plus-four

Wouter Dekker

Wouter Dekker

Brand Manager

+31 (0)6 22 96 80 54

w.dekker@louwmanexclusive.nl