Backstage bij Louwman Exclusive –

Marcel Verbeek

Ook monteurs die al jaren in het topsegment hun vak uitoefenen zijn soms toe aan een nieuwe uitdaging. Marcel Verbeek heeft jarenlange ervaring met Bentley en Rolls-Royce en maakte dit voorjaar de overstap naar Morgan bij Louwman Exclusive. Een merk waar vakmanschap hoog in het vandaal staat.

Je werkt sinds dit jaar bij Louwman Exclusive, maar bent toch een beetje een oude bekende?
Ik heb ooit voor Bentley en Rolls-Royce gewerkt bij Hessing en ben kort na de start van Louwman Exclusive naar Leusden gegaan om voor Bentley te werken.

Werk je hier ook nog aan Bentley en Rolls-Royce?
Als het druk is, spring ik bij op verschillende merken, maar primair werk ik voor Morgan. Het was na zoveel jaren Bentley echt tijd om me in een ander merk te verdiepen. Morgan is echt nieuw en compleet anders voor mij. Bentley maakt onderdeel uit van een multinational met de procedures die daarbij horen. Morgan is een hecht bedrijf die al haar energie in een klein aantal modellen steekt.

Heb je dat zo ook ervaren toen je de Morgan fabriek bezocht?
Ik ben een paar weken geleden bij de fabriek geweest om een training voor de nieuwe Morgan Plus Six te volgen. Je ziet echt het verschil in aanpak tussen een merk als Bentley of Morgan. Morgan is zoals het bij Bentley twintig jaar geleden was. Het is gewoon prachtig om te zien dat ze daar nog echt spatborden staan te kloppen met de hand. En hout buigen op een mal die er al decennia lang staat. Het onderstel is aluminium, daarop een houten frame en daar omheen de beplating. Ik vind het mooi dat mensen de charme daar van inzien en daarom kiezen om Morgan te rijden. Het is historisch zo gegroeid. Morgan blijft trouw aan vakwerk en dat wordt gewaardeerd.
Ik ben zelf ook verrast door die passie en vakmanschap. Ik vond open rijden bijvoorbeeld nooit leuk, maar nu ik in een Morgan gereden heb en aan de auto werk begrijp ik het helemaal. Het is een pure manier van autorijden waarbij je alles ruikt, voelt en hoort. In een moderne cabrio hoor je weinig meer door de bijna perfecte aerodynamica. Met een Morgan hebt je nog echt een beleving.

Verschilt een training voor een nieuw model bij Morgan veel van een training bij Bentley?
Dat valt wel mee. Het is denk ik nog meer hands-on. Ze hadden nu drie Plus Six auto’s in de trainingsruimte staan. Eén zonder body zodat je ziet hoe de auto is opgebouwd, één waar je diagnose aan kon uitvoeren en één compleet model. Een Morgan is opgebouwd uit onderdelen van verschillende fabrikanten, zo is de motor van de Plus Six van BMW. Dat is ook de charme en het is mooi om te zien hoe het allemaal als een geheel werkt. Het contact met de fabriek is ook directer dan ik dat bij Bentley gewend was. Je kunt gewoon iemand bellen of mailen naast het registratiesysteem wat ze hanteren. Je kent de mensen ook, omdat je ze hebt gezien bij de fabriek.

Zat de liefde voor auto’s en techniek er al jong in?
De liefde voor techniek was zeker altijd al aanwezig. Mijn vader was vrachtwagenchauffeur, dus ik zat samen met mijn broer hele vakanties op de bijrijdersstoel. Toen wilde ik natuurlijk vrachtwagenchauffeur worden. Maar ik zag later dat het niet ideaal is. Het verkeer werd steeds drukker en de druk om ergens op tijd te zijn groter. Ik heb net als mijn broer de MTS werktuigbouwkunde afgerond, maar wist tijdens mijn stage al dat ik dat niet mijn hele leven wilde doen. Destijds kon je met één jaar extra leren de MTS motorvoertuigentechniek afronden. Mijn eerste baan was bij een Volvo-dealer en binnen een paar jaar maakte ik de overstap naar Bentley en Rolls-Royce.

Ben je in je vrije tijd ook nog veel met auto’s bezig?
Ik heb drie kinderen, dus ik besteed mijn tijd graag met hen. De middelste vindt auto’s ook erg leuk. Sowieso stappen ze allemaal graag in als ik een van onze Morgan demo’s mee naar huis mag nemen. Ik heb zelf drie auto’s, waaronder een Mustang uit 1996. Dat is een beetje een fout model. Daarnaast heb ik nog een Chevrolet Malibu uit 1980 en een Saab 9-3. De Saab gebruikte ik voor het woon-werk verkeer, maar tegenwoordig ga ik op een elektrische fiets naar mijn werk. Het was een gewone fiets die ik zelf heb omgebouwd tot elektrische fiets. Deze gaat dus ook iets harder dan de normale variant.


OVER MARCEL
Morgan Technician | In dienst sinds: 2019 | Leeftijd: 44 jaar | Kinderen: 3 kinderen, van 5, 10 en 13 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Marcel wandelt graag lange afstanden.