Backstage bij Louwman Exclusive –

Stephan Smits

Stephan Smits houdt van een uitdaging en verruilde daarom al snel de reguliere werkplaats voor een baan met exclusieve auto’s. Inmiddels werkt hij al 11 jaar aan, onder andere, Lamborghini en onlangs trad hij toe tot een select gezelschap: de Lamborgini Master Technicians.

Gefeliciteerd met het behalen van de Master Technician ‘status’! Hoelang heb je hierover gedaan?
Ik heb 53 trainingen gevolgd van Lamborghini en ben hiermee gestart in 2011. Sinds 2015 volgde ik ook daadwerkelijk trainingen om Master Technician te worden. De trainingen gaan soms over algemene motortechnieken, bijvoorbeeld over een V12 benzine motor. Andere trainingen weer over specifieke modellen, zoals de recente Lamborghini Urus. De auto-industrie verandert continu, dus ik zal nog steeds een paar trainingen per jaar volgen om bij te blijven.

Lamborghini technician klinkt als een droombaan. Was dat het ook voor jou?
Eigenlijk wel. Als kind hingen er al posters van auto’s op mijn kamer en had ik modelautootjes. Mijn vader is monteur bij Toyota, dus de passie voor auto’s kreeg ik al vroeg mee. Na mijn opleiding motorvoertuigentechniek ging ik ook bij een Toyota-dealer werken. Na een paar jaar kwam ik via een oud-collega terecht bij Kroymans. Ik werkte aan Maserati en Ferrari. Toen Maserati verhuisde, ben ik meegegaan. Ik werk naast Lamborghini nog steeds aan Maserati.

Je bent dus wel een echte ‘sportwagen-man’?
Sportauto’s zijn leuk, maar het gaat mij met name om de uitdaging in mijn werk. Daarom is zo’n Urus ook interessant. Lamborghini maakt in principe alleen sportauto’s, maar nu zijn ze dus ook met een SUV gekomen. Ik vind het echt een geslaagde auto en voor mij is hij ook interessant omdat het echt een nieuw type auto is voor Lamborghini. Alleen al het feit dat deze auto vier deuren heeft en er een V8 motor voorin ligt maakt het een bijzondere Lamborghini en anders om aan te werken.

En heb je de uitdaging in je werk gevonden?
Het mooie van ons werk is dat er echt geen dag hetzelfde is en er veel uitdagingen zijn. Wanneer je werkt bij een regulier automerk duurt een kleine beurt een half uurtje en komt er meestal weinig spannends naar voren. Met de meeste auto’s in onze werkplaats is dit vaak wel iets langer dan een half uur, vooral met de oudere modellen. Lamborghini heeft een hele vlakke onderkant met allemaal plaatwerk. Als je olie gaat verversen ben je daar even mee bezig. En we hebben ook meer contact met de fabriek over reparaties. Het maakt het werk heel divers.

Heb je in je vrije tijd ook uitdagende projecten in de garage om aan te werken?
Ik rijd zelf een Peugeot 406 Station, dat is qua onderhoud geen uitdaging. Het is vooral een praktische auto met twee jonge kinderen. Maar ik heb ook een classic Mini uit 1989 die ik helemaal aan het restaureren ben. Je kan nog volop onderdelen krijgen voor deze modellen, dus ik ga hem mooi opknappen. Dat is weer een heel andere project dan werken aan een Lamborghini of Maserati. De techniek is nog heel eenvoudig. Het meest geavanceerde is de autoradio denk ik!


OVER STEPHAN
Technician Lamborghini & Maserati | In dienst sinds: 2012 | Leeftijd: 37 jaar | Kinderen: 2 |Wat houdt hem bezig buiten het werk: Stephan sleutelt graag aan zijn Mini en trekt er op uit met zijn vrouw en kinderen.